Darbo rinkos paradoksas: darbuotojai nori dirbti lanksčiau, bet ne visi darbdaviai tai siūlo

„Tele2“ atlikto tyrimo duomenys parodė, kad daugelis darbuotojų išsako poreikį dirbti lanksčiai, bet darbo rinkoje šią naudą siūlančių darbdavių mažėja. ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto tyrėjai atskleidžia, kad dėl galimybės darbą lanksčiai derinti su laisvalaikiu darbuotojai net linkę dirbti už mažesnį atlygį. Ieva Gražienė, „Tele2“ žmogiškųjų išteklių vadovė Baltijos šalims įsitikinusi, kad hibridinį darbo modelį išlaikyti verta. Ypač, jei įmonės rezultatai rodo, kad tai – pasiteisina.

Tarp prioritetų – lankstumas

Pernai Lietuvoje ISM tyrėjai atliko tyrimą, kuriame dalyvavo per 200 aukštąjį išsilavinimą turinčių šalies gyventojų. Paaiškėjo, kad didžioji dauguma lietuvių sutiktų gauti net iki 30 proc. mažesnį atlyginimą su sąlyga, kad jiems bus užtikrintos kitos svarbiausios naudos.

Nors renkantis darbdavį atlyginimas vis dar išlieka svarbiausia priežastimi ir siekia 50 proc. galutinio pasirinkimo, antras pagal svarbą kriterijus yra darbdavio gebėjimas užtikrinti darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą.

„Vertinant darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyros užtikrinimo priemones svarbiausios darbuotojams yra tos, kurios suteikia jiems lankstumą: hibridinio darbo, nuotolinio darbo ir lankstaus darbo grafiko galimybės“, – sako Rūta Lapinskienė, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto doktorantė, tyrėja.

Anot jos, darbo laiko ir vietos lankstumas pastaraisiais metais darbuotojams tampa vis svarbesni. Tiek ISM, tiek užsienyje atliktų tyrimų (Randstad, 2023 m.) rezultatai rodo, kad tai antras pagal svarbą kriterijus, pagal kurį darbuotojai vertina darbdavius. Be to, darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyros neužtikrinimas net tampa pagrindine priežastimi, kodėl darbuotojai palieka darbdavį.

„Tyrimo rezultatai parodė, kad darbuotojams taip pat labai svarbios yra tokios naudos kaip biudžetas išoriniams mokymams, sveikatos draudimas su sveikatingumo limitu, nuo rezultatų priklausantys priedai prie atlyginimo, karjeros galimybės, atvira, rami ir smagi darbo aplinka bei draugiški kolegos, galimybė daryti įtaką ir pokytį“, – vardija R. Lapinskienė.

Poreikį išsako patys darbuotojai

„Tele2“ šiemet atliktas Lietuvos darbo rinkos tyrimas atskleidė, kad lankstus darbo vietos ir laiko pasirinkimas vis dar išlieka aukščiausiu prioritetu renkantis darbdavį. To pageidauja net 86 proc. šalies darbuotojų. Nors per metus šis rodiklis išaugo, pačių darbdavių, siūlančių lanksčias darbo sąlygas, sumažėjo. Jei 2023 m. šią naudą siūlė 51 proc. darbdavių, šiemet ši dalis siekia 49 proc.

Anot I. Gražienės, prieš priimant sprendimą, kaip organizuoti darbą, „Tele2“ apklausė visus biuro darbuotojus. Nors išryškėjo tendencija, kad dalis darbdavių pakvietė visus darbuotojus pilnai sugrįžti į biurus, bendrovė nepasikliovė vien rinkos tendencijomis, nes vienas darbo modelis negali vienodai tikti visoms įmonėms.

„Lankstų darbą „Tele2“ siūlė dar prieš pandemiją. Jai pasibaigus, savo žmonių paklausėme apie tai iš naujo. Gavome atsakymą, kad dauguma kolegų nori dirbti hibridiniu būdu. Matome, kad tai mums veikia – įmonės rezultatai dėl to nenukenčia, esamiems darbuotojams lankstumas net suteikia papildomos motyvacijos, o kandidatams – tampa viena priežasčių dirbti būtent pas mus“, – sako I. Gražienė.

Dvi su vadovu suderintas dienas per savaitę „Tele2“ darbuotojai kviečiami dirbti biure, o likusias – iš biuro arba namų. Vadovė priduria, kad, atsižvelgiant į skirtingas pareigybes, visiems darbuotojams bendrovė negali taikyti vienodo darbo principo. Pavyzdžiui, prekybos tinklo darbuotojai negali dirbti nuotoliniu būdu, tačiau prieš pradedant darbą kandidatai jau būna supažindinti su tokiu darbo organizavimo principu.

Nori ir į biurą

Vis dėlto, I. Gražienė pastebi, kad net ir turėdami lanksčias galimybes dirbti namuose, kolegos dažnai patys renkasi atvykti į biurą. Darbuotojai jaučia, kad biure gali dirbti efektyviau, o taip pat ir prisidėti prie vidinės įmonės kultūros puoselėjimo.

„Pasitikėjimas, lankstumas ir laisvė prisiimti atsakomybę – mūsų organizacijos kultūros dalis. Jau atrankose ieškome tokių kolegų, kurie nori laisvės ir nebijo prisiimti atsakomybės, kurie lankstumą derina su įmonės rezultatų siekimu. Bet žmonėms svarbu ir socializuotis, būti drauge, būti organizacijos dalimi, jausti įmonės kultūrą. Mūsų darbuotojai nori ateiti dirbti į biurą, nes čia jie gali greitai ir efektyviai priimti sprendimus, kurti tarpusavio ryšį“, – teigia I. Gražienė.

Vadovės teigimu, prie įmonės kultūros puoselėjimo prisideda ir kitos bendrovės suteikiamos naudos. Įmonė siūlo ne tik konkurencingą atlygio paketą, bet ir tobulėjimo, mokymosi galimybės, stabilią darbo vietą, žmonių ir patirčių įvairovę.

„Moksliniai tyrimai rodo, kad šie aspektai yra labai svarbūs tiek norint pritraukti darbuotojus, tiek išlaikyti. Socialinės tapatybės teorija sako, kad darbuotojai renkasi darbdavį pagal savo vertybes. Taigi, norint pritraukti ir išlaikyti vertybiškai tinkamus darbuotojus svarbu, kad šios vertybės būtų aiškios, tinkamai komunikuojamos, o organizacijos kultūra jas atitiktų“, – „Tele2“ žmogiškųjų išteklių vadovei antrina R. Lapinskienė.