Nuo balandžio pirmosios žiemines padangas bus galima keisti vasarinėmis. Ekspertai sako, kad ratus, kaip ir batus, verta keisti kartu su sezonu, tačiau tuo pačiu pataria neskubėti ir verčiau žiūrėti į realias oro ir kelių sąlygas, o ne vien į kalendorių.
„Po balandžio pirmos derėtų stebėti oro sąlygas ir padangas keisti, kai oro temperatūra jau bus stabilesnė. Tačiau nereikėtų laukti ir vasaros, nes ratus keisti reikia kaip ir batus, juk vasarą su žieminiais batais nepatogu, taip pat ir jūsų automobiliui“, – pataria draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.
Per karantiną kai kurių gyventojų automobiliai išvis nejudėjo, todėl prieš kur nors vykstant, reikėtų atidžiai apžiūrėti padangas. Retas vairuotojas profilaktiškai tikrina padangų slėgį degalinėje ar su specialiu matuokliu, nors gamintojai rekomenduoja tai daryti kas savaitę ar dvi.
„Siūlau patikrinti padangų slėgį bent jau prieš didesnes keliones ar dabar, kai apskritai kur nors išsiruošiame kartą per mėnesį. Kai kurie automobiliai turi automatinę padangų slėgio kontrolės sistemą, tad jų savininkams galvos sukti nereikia – sistema juos įspėja apie slėgio kritimą“, – atkreipia dėmesį A. Žiukelis.
Važinėti žieminėmis nedygliuotomis padangomis šiltuoju metų laiku, pasak eksperto, yra kiekvieno vairuotojo sprendimas. Jei važinėjama mažai – tai nėra problema, jei daugiau – žieminių padangų savybės nėra pritaikytos važiavimui vasarą, tad automobilio valdymas gali būti sudėtingesnis, be to, šiltu oru žieminės padangos greičiau dėvisi.
Keisti pačiam ar patikėti specialistui?
Jei padangos jau yra sumontuotas ant ratlankių, jas pasikeisti nėra sudėtinga. Tačiau pasitikrinti ratų balansavimą pačiam yra neįmanoma. Ne visuomet blogas ratų subalansavimas jaučiasi vos atsisėdus į automobilį, o dėl netinkamo subalansavimo gali dėvėtis pakaba arba padangos.
„Ne kiekvienas, keičiantis padangas kieme, turi galimybių apžiūrėti savo automobilį iš apačios, įsivertinti akivaizdžius gedimus, kuriuos reikia greitai tvarkyti, bet jie dar nėra labai išryškėję. Suplyšusios amortizatorių ar pusašio lanksto apsaugos („granatos gumos“) – tokie gedimai greitai pastebimi servise, bet ne kieme. Nebent vairuotojas turi tam reikiamos patirties, o jos neturintiems rekomenduočiau šį darbą patikėti profesionalams“, – aiškina A. Žiukelis.
Jis priduria, kad montuojant padangas negalima keisti jų sukimosi krypties. Kai kurie keisdami net pažymi, kurioje pusėje konkreti padanga buvo anksčiau. Padangas galima keisti iš priekio į galą ir atvirkščiai, tačiau jokiu būdu nekeisti dešinės su kaire. Taip padarius, laikinai padidėja degalų sąnaudos, padangos greičiau dėvisi.
„Jei po padangų keitimo yra jaučiama vibracija, atsiranda iki tol negirdėtų garsų, vertėtų iš karto sustoti ir apsižiūrėti varžtus, gali būti, jog ne visi jie buvo tinkamai priveržti. Svarbiausia – neignoruoti. Jei darbai buvo atlikti servise, apžiūrėjus automobilį ir radus akivaizdžių trūkumų, nedelsiant grįžti atgal į servisą“, – sako ekspertas.
Prieš padangų keitimą padaugėja automobilių servisų reklamos, savo paslaugas aktyviai siūlo ir „garažiuko“ tipo servisai, tačiau į tokias vietas užsukę vairuotojai rizikuoja, jog darbai bus atlikti netinkamai. „Neužveržti ratai, varžtai, neapžiūrėta automobilio būklė iš apačios. Kiekvieną padangų keitimo sezoną sulaukiame įvykių, kai po padangų keitimo atsisuka ratas ir automobilis lieka be jo. Tačiau visų „garažiukų“ negalima nurašyti, pasitaiko įvairių atvejų ir tai nėra taisyklė. Žinomi vardai gali būti atidirbę kokybės sistemas, bet juose dirba žmonės ir visiems pasitaiko klaidų“, – pastebi A. Žiukelis.
Kur sandėliuojate padangas?
Kalbėdamas apie užlopytas padangas, ekspertas sako, kad tuo atveju, kai jos yra užlopytos pagal technologiją, jomis važinėti galima. Tačiau rekomenduotų dėl saugumo tokias padangas montuoti gale – nutikus nelaimei toks automobilis būtų lengviau valdomas. „Problemos atsiranda tada, kai padangos yra lopomos bandant sutaupyti, dengiamos didesnės skylės, kartais ir tos, kurių negalima pataisyti. Remontuojamos padangos, kurios realiai yra nebepataisomos“, – pabrėžia jis.
Ne mažiau svarbus yra ir padangų protektoriaus gylis, kuris pagal Kelių eismo taisykles nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 d. turėtų būti ne mažesnis kaip 1,6 mm. „Padangų ir transporto priemonių gamintojai rekomenduoja vasarą važinėti padangomis, kurių protektoriaus gylis bent 3 mm, tokiu atveju padangos atitinka savybes, numatytas gamintojų, ir yra saugios“, – teigia A. Žiukelis.
Norint tinkamai pasirūpinti padangomis, ne sezono metu jas reikėtų laikyti sausoje, tamsioje ir vėsioje vietoje. Šiukštu padangų nesandėliuoti balkone, lauke ir pan., nes padangos yra veikiamos saulės, jų guma senėja ir kietėja, praranda savo savybes. Jei nėra galimybės padangas sandėliuoti namuose, servisai taip pat siūlo šią paslaugą.
Apie BTA:
AAS „BTA Baltic Insurance Company“ (BTA) priklauso Vidurio ir Rytų Europos draudimo rinkos lyderei Austrijos „Vienna Insurance Group AG“ (VIG) ir yra didžiausia VIG bendrovė Baltijos regione. Beveik 200 metų veikianti, per 50 įmonių 25-iose šalyse valdanti VIG pirmauja Baltijos šalyse, kur grupės įmonės 2020 m. užima ketvirtadalį ne gyvybės draudimo rinkos. 2020 m. BTA savo draudimo partneriu Lietuvoje pasirinko apie 420 tūkst. privačių bei verslo klientų, su kuriais pasirašyta apie 1 mln. draudimo sutarčių, atlyginta per 58 mln. eurų žalų.